Zakończono realizację projektu „Dostępny samorząd – granty”

We wrześniu 2023 r. zakończyła się realizacja projektu pt. „Poprawa dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami w budynku Starostwa Powiatowego w Pułtusku”.

Realizacja przedsięwzięcia była możliwa dzięki podpisaniu przez Powiat Pułtuski w grudniu 2022 r. umowy z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych o powierzenie grantu w ramach projektu pozakonkursowego pn.: „Dostępny samorząd – granty” realizowanego przez PFRON w ramach: Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) na lata 2014 – 2020 Osi Priorytetowej II Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji działania 2.18 Wysokiej jakości usługi administracyjne współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS).

Celem zawartej umowy było wdrożenie w Starostwie Powiatowym w Pułtusku rozwiązań architektonicznych, informacyjno-komunikacyjnych i cyfrowych, mających na celu poprawę warunków do korzystania z usług oferowanych przez Urząd i dostosowanie ich do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami.

Kwota pozyskanego grantu na realizację projektu, zgodnie z umową wyniosła 100 000,00 zł, z czego:

  • dofinansowanie UE: 84 280,00 zł
  • ze środków dotacji celowej: 15 720,00 zł

Dotychczas w budynku Urzędu w ramach zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami zamontowana była winda, wyznaczone jedno miejsce parkingowe dla osób niepełnosprawnych, przystosowana łazienka na parterze dla osób z niepełnosprawnościami, obniżona lada w kancelarii do obsługi osób niskorosłych oraz na wózkach inwalidzkich. Interesanci mieli również możliwość skorzystania z usług tłumacza języka migowego online.

Realizacja umowy z PFRON zapewniła możliwość podjęcia kolejnych, istotnych działań:

  1. W zakresie dostępności architektonicznej:
  • wyznaczono i oznakowano miejsca postojowe dla kobiet w ciąży, dla rodzin z dziećmi i dla osób niepełnosprawnych. Dodatkowe miejsca znajdują się w bliskiej odległości od wejścia oznaczonego literą B, które jest najbardziej dogodne dla osób poruszających się na wózkach (brak progu);
  • na obydwu klatkach schodowych zamontowano dodatkowe barierki oraz zapewniono ciągłość wszystkich poręczy na spocznikach. Na górnej poręczy umieszczone zostały tabliczki z informacjami w alfabecie Braille’a. Wszystkie osoby, niezależnie od wzrostu, dzięki zamontowanym pochwytom będą mogły w bezpieczniejszy i łatwiejszy sposób wejść na piętro lub zejść po schodach;
  • schody wewnętrzne zostały oznakowane antypoślizgową żółto-czarną taśmą na krawędziach pierwszego i ostatnie stopnia każdego biegu, zarówno na stopnicy jak i podstopnicy, by były widoczne przy schodzeniu i wchodzeniu po schodach;
  • wykonane zostały tabliczki z nazwami komórek organizacyjnych i numerami pokoi w kolorach kontrastujących ze sobą oraz w alfabecie Braille’a. Informacja wizualna i dotykowa została zamontowana na drzwiach po stronie klamki na wysokości 120 cm licząc od podłogi do dolnej krawędzi tabliczki;
  • dostosowano tablice informacyjne do wymagań osób ze szczególnymi potrzebami tj. zapewniono czytelną tzw. bezszeryfową i kontrastującą z tłem czcionkę;
  • wykonane i zamontowane zostały dwie mapy tyflograficzne, po jednej na parter i pierwsze piętro. Tyflomapy zostały zaprojektowane z myślą o osobach niewidomych i słabowidzących;
  • zakupiono przewijak dla niemowląt;
  • zakupiono krzesło ewakuacyjne wraz z pokrowcem ochronnym.
  1. W zakresie dostępności cyfrowej:
  • przeprowadzono audyt dostępności cyfrowej serwisów internetowych (w tym BIP) z wymaganiami ustawy o dostępności cyfrowej i standardu WCAG 2.1;
  • dokonano poprawek na stronach wskazanych w toku audytu, żeby osoby ze szczególnymi potrzebami miały jeszcze lepszy komfort i możliwość w dotarciu do zamieszczanych tam treści.
  1. W zakresie dostępności informacyjno-komunikacyjnej została zakupiona przenośna pętla indukcyjna, którą umieszczono w kancelarii Urzędu i właściwie oznakowano. Pętla indukcyjna może wspomagać słuch u osób niedosłyszących lub słabosłyszących korzystających z aparatu słuchowego i tym samym podnieść komfort komunikacji z innymi osobami.

Wszystkie działania były realizowane przy wsparciu eksperta udzielającego doradztwa dotyczącego prowadzenia działań na rzecz zapewnienia dostępności w zakresie realizacji przedsięwzięcia grantowego.

Za zespół

Koordynator ds. dostępności
informacyjno-komunikacyjnej

Joanna Majewska