Odprawa Grupy Operacyjnej Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego

Od lewej: Robert Czyżewski - Członek Zarządu Powiatu w Pułtusku, st. bryg. Maciej Piątek - Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w Pułtusku, dr Robert Dynak - Dyrektor Wydziału Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w PułtuskuW związku z ostrzeżeniami meteorologicznymi wydanymi przez Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej dla powiatu pułtuskiego o intensywnych burzach i opadach deszczu z inicjatywy Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego w uzgodnieniu z Komendantem Powiatowym Państwowej Straży Pożarnej w Pułtusku w dniach 8 i 9 lipca br. w Sali Konferencyjnej Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Pułtusku zorganizowano dwie odprawy Grupy Operacyjnej Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego – Sztabu Kryzysowego. Odprawy sztabowe były poświęcone koordynacji działań służb powiatowych i gminnych oraz ustaleniu zasad współpracy służb w zakresie, przygotowania się do działania oraz niezwłocznego reagowania w czasie wystąpienia intensywnych opadów i silnych wiatrów powodujących podtopień dróg i obiektów, uszkodzenia dachów budynków, linii energetycznych, tarasowanie dróg przez wiatrołomy na terenie powiatu.

Na odprawie ustalono zadania dla poszczególnych służb oraz priorytety działań prewencyjnych związanych m.in. z ewakuacją obozu harcerskiego, zabezpieczeniem workami z piaskiem budynków mieszkalnych przy ul. Stare Miasto w Pułtusku oraz kościoła pw. św. Józefa w Pułtusku oraz innych obiektów wg zgłoszonych potrzeb przez administratorów. Spotkanie w dniu 8 lipca prowadził w imieniu Starosty Pułtuskiego dr Robert Dynak – Dyrektor Wydziału Zarządzania Kryzysowego Starostwa, natomiast w dniu 9 lipca Robert Czyżewski – Członek Zarządu Powiatu.
Zgodnie z siatką bezpieczeństwa zawartą w zatwierdzonym przez Wojewodę Mazowieckiego powiatowym planie zarządzania kryzysowego, podmiotem wiodącym – szefem operacji kierującym działaniem służb ratowniczych na terenie powiatu przy intensywnych opadach deszczu i gwałtownych zjawiskach atmosferycznych jest st. bryg. Maciej Piątek – Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w Pułtusku. Powiatowe Centrum Zarzadzania Kryzysowego w Pułtusku, zapewniało przepływ informacji i na bieżąco monitorowało sytuację oraz przekazywało ostrzeżenia wydawane przez IMGW dla powiatu pułtuskiego. W czasie odprawy sztabowej zdecydowano o wcześniejszym zabezpieczeniu szczególnie zagrożonych obiektów przed wystąpieniem ich podtopienia oraz wystąpieniem do właściwych organów o uruchomienie rezerwy celowej na zarządzania kryzysowe w związku z istniejącymi i prognozowanymi zagrożeniami oraz alertami Rządowego Centrum Bezpieczeństwa.
W związku z tym działania ratownicze we współdziałaniu ze służbami miejskimi podjęto już 8 lipca. Brały w nich udział m.in.: Straż Miejska, Zarząd Dróg Powiatowych, który zarządzeniem Starosty Pułtuskiego został wyznaczony jako podmiot ochrony ludności, służby przedsiębiorstwa Eco Pułtusk Sp. z o.o., OSP Pułtusk, Komenda Powiatowa Policji w Pułtusku,  Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej w Pułtusku i Nadzór Wodny w Pułtusku. Warunki pogodowe były dynamiczne i trudne do przewidzenia, stąd też zgodnie z zaleceniami Wojewody Mazowieckiego Wicestarosta Pułtuski wystąpił do organów zarządzania kryzysowego i ochrony ludności gmin o sprawdzenie stanu posiadanych zasobów magazynowych niezbędnych do zapewnienia ochrony ludności na potrzeby prowadzenia działań w sytuacjach kryzysowych na administrowanym terenie. W gminnych magazynach przeciwpowodziowych powinny znajdować się m.in. folia i worki do zabezpieczania obiektów przed podtopieniami, plandeki do zabezpieczania zerwanych dachów w wyniku silnych wiatrów, osuszacze pomieszczeń oraz inny niezbędny sprzęt i środki określone m.in. w ustawie o samorządzie gminnym oraz ustawie o ochronie ludności i obronie cywilnej.
Do dyspozycji służb powiatowych były gotowe zasoby powiatowego magazynu przeciwpowodziowego, uruchamiane w przypadku wyczerpania się możliwości poszczególnych gmin.