We wtorek 18 czerwca, młodzież Publicznej Szkoły Podstawowej im. ks. kan. Jana Sieka w Błędostowie, spotkała się z Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów – Dorotą Ciosek. Celem spotkania było wprowadzenie uczniów do tematyki konsumenckiej oraz omówienie praw konsumenta i obowiązków przedsiębiorcy. Młodzież dowiedziała się, kim jest konsument, w jakich sytuacjach jesteśmy konsumentami, jak brzmi definicja konsumenta zawarta w Kodeksie Cywilnym oraz, że w tym wieku mają „ograniczoną zdolność do czynności prawnych”. Wyjaśniono uczniom, w jaki sposób zawieramy umowę konsumencką i jakie mogą być jej formy. Rzecznik omówiła kiedy można odstąpić od umowy, a w jakich sytuacjach nie oraz na czym polegają procedury reklamacyjne.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów przybliżyła problemy, jakie mogą się pojawić w przypadku nieprzemyślanych zakupów w Internecie oraz co zrobić, żeby uchronić się przed niepotrzebnymi kłopotami. Sygnalizowała, nie kupuj od razu! Znajdź i sprawdź regulamin, zapoznaj się z jego treścią. Konsument musi być świadomy, kto jest sprzedawcą i komu powierzasz swoje środki.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów, chcąc przybliżyć uczniom tematykę konsumencką, zaaranżowała scenkę, z udziałem uczniów, w trakcie której wcieliła się w rolę sprzedawcy, a uczniowie w rolę konsumentów, dokonujących zakupu spodni w sklepie stacjonarnym. Po zakończeniu scenki Rzecznik wyjaśniła, że sposób zachowania sprzedawcy jest nie tylko niemiły, ale także niezgodny z prawem.
Tematyka spotkania wzbudziła zainteresowanie, a aktywność uczniów, pobudzana pytaniami rzecznika, zachęciła do dyskusji. Młodzież otrzymała ulotki m.in. dotyczące zakupów przez Internet, składania reklamacji oraz słowniczek młodego konsumenta.
Dyrektor Halina Smogorzewska wraz z młodzieżą Publicznej Szkoły Podstawowej im. ks. kan. Jana Sieka w Błędostowie podziękowała Powiatowemu Rzecznikowi Konsumentów za spotkanie i bardzo ciekawą edukację konsumencką.