Działania edukacyjne Powiatowego Rzecznika Konsumentów

Edukacja konsumencka jest priorytetowym obszarem działalności Rzecznika. Nie bez znaczenia jest wizerunek konsumenta dobrze poinformowanego oraz znającego swoje prawa i obowiązki, potrafiącego podjąć świadome decyzje. Świadomi swoich praw konsumenci, umiejący z nich korzystać w określonych sytuacjach, będą w stanie zauważyć i ochronić się przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi oraz innymi naruszeniami ich interesów. Z drugiej strony, wyedukowani przedsiębiorcy będą lepiej zorientowani w obowiązujących przepisach prawa,  co wiąże się z korzyściami dla konsumentów.


19.09.2024 – Spotkanie z pułtuskimi seniorami 

19 września Powiatowy Rzecznik  Konsumentów – Dorota Ciosek spotkała się z seniorami Dziennego Domu „Senior +” Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pułtusku. Spotkanie miało na celu uświadomienie seniorom praw przysługującym im jako konsumentom. Słuchacze otrzymali wiele cennych rad i wskazówek, które uchronią ich przed nieprzemyślaną decyzją m.in.:

  • Nie zamawiaj produktów leczniczych, wyrobów medycznych i suplementów diety z nieznanego źródła.
  • Zwróć uwagę na to, kto jest sprzedawcą, czy podana jest jego nazwa, forma organizacyjna czy tylko numer telefonu.
  • Nie kupuj, jeśli w reklamie nie ma nazwy firmy lub jeśli cokolwiek wzbudza twoje podejrzenia.
  • Sprawdź w internecie opinie na temat sprzedawcy lub poproś kogoś o pomoc, jeśli sam z internetu nie korzystasz.
  • Sprawdź, czy suplement diety, który chcesz kupić, znajduje się w rejestrze prowadzonym przez Główny Inspektorat Sanitarny, a produkt o charakterze medycznym – w rejestrze produktów leczniczych.
  • Daj sobie czas do namysłu, na skonsultowanie np. z bliskimi, lekarzem. Nie kupuj pod presją.
  • Nie ufaj zapewnieniom o puli darmowych produktów dla pierwszych osób. To próba wymuszenia szybkiej decyzji. Ostrożnie podchodź też do informacji o otrzymaniu refundacji – to także bywa metoda wprowadzania w błąd i manipulacji.
  • Upewnij się co do warunków odstąpienia od umowy, a przede wszystkim adresu, pod który należy odesłać oświadczenie oraz sam produkt.
  • W miarę możliwości kontaktuj się pisemnie, a nie telefonicznie – potwierdzenie ustaleń może się przydać!
  • Pamiętaj, że możesz skorzystać z bezpłatnego poradnictwa u Powiatowego Rzecznika Konsumentów.

Spotkanie zakończyło się otwartą dyskusją, w trakcie której seniorzy mieli możliwość zadawania pytań i dzielenia się swoimi doświadczeniami.

Pani Kierownik Beata Kowalska wraz z pracownikami i podopiecznymi Dziennego Domu „Senior+” podziękowała Rzecznikowi za ochronę seniorów przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi.


02.09.2024 – Spotkanie z seniorami w Centrum Opiekuńczo – Mieszkalnym w Pułtusku

2 września Powiatowy Rzecznik  Konsumentów – Dorota Ciosek spotkała się z seniorami Centrum Opiekuńczo-Mieszkalnego w Pułtusku. Spotkanie miało na celu uświadomienie seniorom praw przysługującym im jako konsumentom. Przekazane informacje i porady pozwolą im uniknąć lub znacznie ograniczyć niekorzystne decyzje konsumenckie i ich negatywne konsekwencje. Rzecznik podkreśliła seniorom, że najlepszym sposobem na uniknięcie problemów konsumenckich jest realna ocena własnych potrzeb i możliwości. Zawsze warto przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji konsumenckiej warto zastanowić się czy na pewno tego potrzebuję. Seniorzy są grupą wyjątkowo podatną na miłe, przyjazne i na pierwszy rzut oka profesjonalne zachowanie sprzedawcy, łatwiej jest namówić ich na skorzystanie z oferty. „Konsumenckie A B C Seniora”, które omówiła Powiatowa Rzecznik Konsumentów uchroni ich przed nieprzemyślaną decyzją.

Pani Dyrektor Joanna Sobiecka wraz z podopiecznymi Centrum Opiekuńczo-Mieszkalnego w Pułtusku podziękowała Rzecznikowi za ochronę seniorów przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi.

 


18.06.2024 – Spotkania z uczniami Szkoły Podstawowej w Błędostowie

Celem spotkania było wprowadzenie uczniów do tematyki konsumenckiej oraz omówienie praw konsumenta i obowiązków przedsiębiorcy. Młodzież dowiedziała się, kim jest konsument, w jakich sytuacjach jesteśmy konsumentami, jak brzmi definicja konsumenta zawarta w Kodeksie Cywilnym oraz, że w tym wieku mają „ograniczoną zdolność do czynności prawnych”. Wyjaśniono uczniom, w jaki sposób zawieramy umowę konsumencką i jakie mogą być jej formy. Rzecznik omówiła kiedy można odstąpić od umowy, a w jakich sytuacjach nie oraz na czym polegają procedury reklamacyjne. Powiatowy Rzecznik Konsumentów przybliżyła problemy, jakie mogą się pojawić w przypadku nieprzemyślanych zakupów w Internecie oraz co zrobić, żeby uchronić się przed niepotrzebnymi kłopotami. Sygnalizowała, nie kupuj od razu! Znajdź i sprawdź regulamin, zapoznaj się z jego treścią. Konsument musi być świadomy, kto jest sprzedawcą i komu powierzasz swoje środki.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów, chcąc przybliżyć uczniom tematykę konsumencką, zaaranżowała scenkę, z udziałem uczniów, w trakcie której wcieliła się w rolę sprzedawcy, a uczniowie w rolę konsumentów, dokonujących zakupu spodni w sklepie stacjonarnym. Po zakończeniu scenki Rzecznik wyjaśniła, że sposób zachowania sprzedawcy jest nie tylko niemiły, ale także niezgodny z prawem. Młodzież otrzymała ulotki m.in. dotyczące zakupów przez Internet, składania reklamacji oraz słowniczek młodego konsumenta.


23.04.2024 – Spotkanie z mieszkańcami wsi Mierzeniec

W dobie dynamicznie rozwijającego się rynku i coraz większej liczby transakcji online edukacja konsumencka to bardzo ważny temat, który dotyczy nas wszystkich. W szczególności dla dorosłych jest to istotne, aby zrozumieć swoje prawa i obowiązki jako konsumentów. Te i inne ważne zagadnienia poruszano 23 kwietnia, podczas spotkania Powiatowego Rzecznika Konsumentów Doroty Ciosek z mieszkańcami sołectwa Mierzeniec, które odbyło się z inicjatywy sołtys Marty Stypińskiej.  W trakcie spotkania rzecznik omówiła kwestie dotyczące m.in. sposobu i form zawierania umów, prawa do reklamacji, zwrotu towarów, czy praw konsumenta w przypadku zakupów online. Przytaczając przy tym przykłady, z którymi się spotykała i jakie działania podjęła w celu ochrony praw konsumenckich. Dzięki temu uczestnicy spotkania mogli lepiej zrozumieć, jakie sytuacje mogą się zdarzyć w życiu codziennym oraz jak można skutecznie bronić swoich praw jako konsument. Podczas spotkania wszyscy uczestnicy otrzymali materiały informacyjne na temat praw konsumenta m. in. „Zastanów się … zanim coś kupisz przez Internet”, „Jak złożyć reklamację”.


15.03.2024 – Spotkanie z uczniami 4 klasy o profilu technik ekonomista Zespołu Szkół Zawodowych im. Jana Ruszkowskiego w Pułtusk

Z okazji Światowego Dnia Konsumenta, w Starostwie Powiatowym w Pułtusku, odbyło się spotkanie z uczniami 4 klasy o profilu technik ekonomista Zespołu Szkół Zawodowych im. Jana Ruszkowskiego w Pułtusku. Młodzież przybyła do urzędu na zaproszenie Powiatowego Rzecznika Konsumentów Doroty Ciosek. Piątkowa wizyta była świetną okazją na spotkanie z kierownictwem urzędu oraz pracownikami. Uczniowie zapoznali się z miejscem pracy rzecznika, strukturą organizacyjną urzędu, rodzajem spraw załatwianych w poszczególnych wydziałach. Następnie w Sali Rady wyświetlono uczniom filmy o tematyce konsumenckiej. Na zakończenie spotkania Wicestarosta Pułtuski Beata Jóźwiak podziękowała Powiatowemu Rzecznikowi Konsumentów za prelekcję edukacyjną, a młodym konsumentom wręczyła pamiątkowe upominki.


26.02.2024 – Spotkanie z uczniami Zespołu Szkół Zawodowych im. Jana Ruszkowskiego

Powiatowy Rzecznik Konsumentów spotkał się z młodzieżą, z uczniami z 4 klasy o profilu technik ekonomista i z 2 klas o profilu  technik ekonomista i rachunkowości Zespołu Szkół Zawodowych im. Jana Ruszkowskiego w Pułtusku. Celem spotkania było poszerzenie wiedzy o prawach i obowiązkach młodego konsumenta.

Podczas spotkania omówiono czynności, jakie powinno się wykonać przez zakupem towaru lub usługi, prawa konsumenta i obowiązki sprzedawcy. Omówiono tryb postępowania reklamacyjnego, wskazano różnice pomiędzy gwarancją, rękojmią a niezgodnością towaru z umową. Przypominano o niebezpieczeństwach i zagrożeniach z nieprzemyślanych zakupów w Internecie. Młodzież otrzymała ulotki „Zastanów się … zanim coś kupisz przez Internet” oraz „Jak złożyć reklamację”.

 

19.02.2024 – Spotkanie z uczniami Zespołu Szkół Zawodowych im. Jana Ruszkowskiego

Celem spotkania z młodzieżą z I klasy o profilu technik rachunkowości Zespołu Szkół Zawodowych  im. Jana Ruszkowskiego w Pułtusku było wprowadzenie uczniów do tematyki konsumenckiej oraz omówienie praw konsumenta i obowiązków przedsiębiorcy. Młodzież dowiedziała się, kim jest konsument, jak brzmi definicja konsumenta zawarta w Kodeksie Cywilnym. Wyjaśniono uczniom w jaki sposób zawieramy umowę konsumencką oraz, że w tym wieku mają „ograniczoną zdolność do czynności prawnych”. Rzecznik  omówiła na czym polegają procedury reklamacyjne, różnice pomiędzy gwarancją a rękojmią oraz niezgodność towaru z umową, która obowiązuje od 2023 roku. Na przykładach Powiatowy Rzecznik Konsumentów przybliżyła uczniom niebezpieczeństwa i zagrożenia, wynikające m.in. z nieprzemyślanych zakupów w Internecie.

Tematyka spotkania wzbudziła zainteresowanie, a aktywność uczniów, pobudzana pytaniami rzecznika, zachęciła do dyskusji. Młodzież otrzymała  ulotki,  dotyczące zakupów przez Internet oraz składania reklamacji. Spotkanie zorganizowane było w porozumieniu z p. Marzeną Staniszewską-Szeligą  nauczycielką przedmiotów ekonomicznych.


12.09.2023 i 26.10.2023 – Spotkanie z seniorami w Centrum Opiekuńczo – Mieszkalnym w Pułtusku

Uświadomienie seniorom praw przysługującym im jako konsumentom to główny cel spotkania 12 września 2023 r. zorganizowanego w porozumieniu z p. Joanną Sobiecką – dyrektorką Centrum Opiekuńczo-Mieszkalnego w Pułtusku.

Szybkie zmiany i potencjalne ryzyko związane z życiem w społeczeństwie konsumpcyjnym sprawiają, że kluczową kwestią staje się znajomość praw. Przekazane informacje i porady zapewne w przyszłości pozwolą uniknąć lub znacznie ograniczyć niekorzystne decyzje konsumenckie i ich negatywne konsekwencje. Rzecznik podkreśliła seniorom, że najlepszym sposobem na uniknięcie problemów konsumenckich jest realna ocena własnych potrzeb i możliwości. Zawsze warto przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji konsumenckiej zastanowić się dokładnie, czy na pewno potrzebny jest dany towar czy usługa.

Rzecznik omówiła „Konsumenckie A B C Seniora”, które uchroni starsze osoby przed nieprzemyślaną decyzją oraz nauczy uprzejmie i asertywnie odmawiać.

 

 


29.06.2023 i 12.10.2023 – Spotkanie z pułtuskimi seniorami 

W czwartek 12 października Powiatowy Rzecznik Konsumentów Dorota Ciosek spotkała się z seniorami Dziennego Domu „Senior +” Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Pułtusku. Uczestnicy spotkania dowiedzieli się, na czym polegają procedury reklamacyjne, różnice pomiędzy gwarancją a rękojmią oraz niezgodność towaru z umową, która obowiązuje od tego roku. Jakie są różnice pomiędzy zakupami tradycyjnymi czyli w lokalu a zakupami na odległość przez Internet lub telefon.

Powiatowy Rzecznik Konsumentów na przykładach przybliżyła problemy, jakie mogą się pojawić w przypadku nieprzemyślanych zakupów w sklepie oraz jakie są niebezpieczeństwa i zagrożenia, wynikające m.in. z nieprzemyślanych zakupów w Internecie. Kierownik Dziennego Domu „Senior +” Beata Kowalska wraz z pracownikami i podopiecznymi domu, podziękowała Dorocie Ciosek za edukowanie pułtuskich seniorów, stanowiących wyjątkową grupę konsumencką.

 


6.10.2023 – Spotkanie edukacyjne z uczniami Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. Anny Karłowicz w Pułtusku

Celem spotkania z młodzieżą było poszerzenie wiedzy o prawach i obowiązkach młodego konsumenta podczas zawierania transakcji w Internecie – co robić a czego unikać! Podczas spotkania młodzieży przybliżono zasady dotyczące składania reklamacji. Omówiono różnice pomiędzy gwarancją a rękojmią, niezgodności towaru z umową. Spotkanie odbyło się w porozumieniu z p. Olgą Sepełowską, nauczycielką informatyki i p. Martą Tetwejer, nauczycielką przedmiotu „Przysposobienie do pracy”.


25.05.2023 i 2.06.2023 – Spotkanie z uczniami Liceum Ogólnokształcącego w Pułtusku

25 maja, odbyło się kolejne spotkanie edukacyjne Powiatowego Rzecznika Konsumentów – Doroty Ciosek – z młodzieżą, tym razem z uczniami Liceum Ogólnokształcącego im. Piotra Skargi w Pułtusku.  Celem spotkania było poszerzenie wiedzy o prawach i obowiązkach młodego konsumenta. Oprócz przekazania najważniejszych zagadnień, dotyczących m.in. procedur reklamacyjnych, różnic między gwarancją a rękojmią, niezgodności towaru z umową, zagrożeń wynikających z nieprzemyślanych zakupów w Internecie, Powiatowa Rzecznik Konsumentów, zachęciła uczniów do wspólnej dyskusji. Licealiści ponadto otrzymali ulotki informacyjne.
Społeczność Liceum Ogólnokształcącego im. Piotra Skargi podziękowała Powiatowemu Rzecznikowi Konsumentów za rozwijanie świadomości prawnej i poszerzenie wiedzy na temat praw młodego konsumenta. Spotkanie zorganizowano w porozumieniu z Grażyną Sitek, nauczycielką przedmiotu z podstaw przedsiębiorczości, a kolejne zaplanowano na 2 czerwca.


15.05.2023 r – Spotkanie z uczniami z Zespołu Szkół im. B. Prusa w Pułtusku

Celem spotkania było poszerzenie wiedzy o prawach i obowiązkach młodego konsumenta. Młodzież dowiedziała się, na czym polegają procedury reklamacyjne, różnice pomiędzy gwarancją a rękojmią oraz niezgodność towaru z umową, która obowiązuje od tego roku. Na przykładach Powiatowy Rzecznik Konsumentów przybliżyła uczniom niebezpieczeństwa i zagrożenia, wynikające m.in. z nieprzemyślanych zakupów w Internecie.
Tematyka spotkania wzbudziła zainteresowanie, a aktywność uczniów, pobudzana pytaniami Rzecznika, zachęciła do dyskusji. Młodzież otrzymała  ulotki  dotyczące zakupów przez Internet oraz składania reklamacji.
Społeczność Zespołu Szkół im. B. Prusa podziękowała Powiatowemu Rzecznikowi Konsumentów za przybycie, poświęcony czas oraz przekazanie przydatnych porad związanych z prawem konsumenta. Spotkanie zorganizowane było w porozumieniu z Agnieszką Dyl, nauczycielką przedmiotu „Podstawy Przedsiębiorczości”.